Professor Tomas Kroksmark Forskning

 

 

Min forskning har sedan i början av 1980-talet rört didaktik, filosofisk didaktik och didaktikens idéhistoria. Det är också främst inom dessa områden som jag skrivit mina böcker och artiklar.  

Under senare år har jag allt mer kommit att intressera mig för den del inom didaktiken som rör lärandets mysterium och nu särskilt det digitala lärandets mysterium.

Tillsammans med de doktorander som jag handlett eller handleder har jag medverkat i forskning som rör:

  • bedömning och betyg
  • leda lärande mot uppsatta mål (ökad måluppfyllelse)
  • genusfrågor och intersektionalitet i skolelevers prestationer
  • handledning i grupp
  • entreprenöriellt lärande
  • rum för lärande - didaktik och arkitektur
  • bildningens heremeutik

I samarbete med Jönköpings kommun inleder jag nu forskning i samband med att kommunern och högskolan tillsamans drar i gång en sk Modellskola - en F-9 skola som ska vila på vetenskaplig grund; en grundskola med vetenskapligt skolande och forskande lärare. Läs mer under fliken Modellskolan. 

 

NYTT! Därutöver har jag under 2010-2011 ett projekt som studerar lärande i En-till-En-skolor.

 

Här kan du ladda ned min Power Point - Lärande i digitala tider

Tomas på YouTube

 

I SR om ordning och reda i skolan: Läs

 

Tomas Kroksmark © 2007 • Forskning • Didaktik

www.tomaskroksmark.se