Professor Tomas Kroksmark
Jag är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.
I mitt första yrke var jag industridesigner - jag ritade och byggde bilar, rattar, blinkers och navkapslar på Volvo i Göteborg. Det var i början och mitten av 1970-talet. Parallellt studerade jag pedagogik vid Göteborgs universitet. År 1979 examinerades jag som lärare vid Göteborgs universitet. Två år senare - 1981 - avlade jag fil. kand. i pedagogik, sociologi och vetenskapsteori vid samma universitet. Efter forskarutbildning under 1980-talet disputerade jag i pedagogik år 1987 på avhandlingen Fenomenografisk didatik. Jag antogs som docent i pedagogik vid Göteborgs universitet 1991 och blev sedan professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet (1994-1999). År 1999 fick jag en professur i didaktik vid Göteborgs universitet och sedan 2001 är jag professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Jönköping. Jag är också docent i pedagogik vid Helsingfors universitet, Finland.
- År 1991 fick jag pris som bästa talare vid Comenius' Heritage and Education of Man for the 21st Century, in Praha
- År 1997 blev jag utnämnd till bästa läraren vid Göteborgs universitet
- Mottagare av Studentlitteraturs kurslitteraturpris 2009
- Mottagare av Studentlitteraturs kurslitteraturhederspris 2010 Klicka!
Jag har varit gästforskare vid University of Moscow, USSR; Hebrew University, Jerusalem, Israel; Ruhr Universität Bochum, Deutschland; University of Southern California, USA; Cambridge University, England; Luleå tekniska universitet, Sverige, Universitetet i Vasa, Finland.
- I Jönköping är jag ansvarig för forskningsmiljön Skolnära forskning. Inom densamma driver jag och ansvarar för Akademin för skolnära forskning - som är ett nätverk som stöder en skola på vetenskaplig grund och forskande lärare i den lokala skolan. Akademin är ett nätverk bestående av 13 kommuner i Jönköpings län, Företagarna och Högskolan för lärande och kommunikation.
- Här ryms ocks Kunskapsepidemin, som är en årligen återkommende kompetensutvecklingskonferens för lärare i länet. Här samlas årligen drygt 2.000 lärare.
- Sedan den 17 januari har jag ett EU-projekt som syftar till att utveckla en modell för kollektiv kompetensutveckling av anställda (lärare) Läs
________________________________________________________________
Modellskolan i Gränna är ett 5-årigt projekt som gäller kollektiv kompetensutveckling för yrkesverksamma lärare. Klicka på Modellskolan i marginalen till vänster!
________________________________________________________
Pågående forskning
Min forskning ligger huvudsakligen inom områdena didaktik/lärande, utbildningshistoria, filosofisk didaktik och särskilt kring frågor som rör det digitaliserade lärandets mysterium
Den forskning som jag bedriver under 2011 behandlar:
- Det digitalaiserade lärandet - En-till-En i fem skolor Läs
- Datorspelens pedagogik (Rapport i juni)
- Från G till MVG på en termin (Rapport i höst)
________________________________________________________________
Power Point från föreläsning vid Framtidens lärande, Nacka Strand.
Om kunskapssegregationen - se SVT-inslag
Läs om min nya dator i Pedagogiska Magasinet. Klicka!
Lärandets Stretchadhet. Lärandets digitala mysterium i En-till-En-miljöer i skolan. Didaktisk Tidskrift Vol 20, No 1:2011
Klass 9A Jag skrev en krönika varje vecka i Jönköpings-Posten om SVT-serien
1 februari - Vad är en vitsippa egentligen? Läs
8 februari - Zlatan, betygen och framtiden Läs
15 februari - Aha-upplevelse nyckeln till studieframgång Läs
22 februari - Den stora paradoxen i skolan Läs
1 mars - Vad en lärare måste kunna Läs
8 mars - Hur känner du när du tänker matematik Läs
15 mars - Självklart att skolan baseras på vetenskaplig grund Läs
22 mars - En skola mellan kunskap och kommersialism Läs
|